onsdag 17. oktober 2012

Fiw, kapittel 3

 Dere som følger med på bloggen min, husker kanskje at jeg skrev om en gutt som heter Fiw (norsk uttale: Fio). For de som ikke husker så godt eller ikke har hørt om Fiw fra før, kan jeg anbebefale å gå tilbake til første og andre kapittel i historien  (april og juni 2012).
Men her kommer i hvert fall fortsettelsen:
Fiw ringte meg flere ganger før sommerferien. Han hadde funnet ut hva han ville, og det var å komme til Immanuel, menigheten vår her i Bangkok. Jeg ønsket selvfølgelig bare å si ja med en gang, men det var selvfølgelig ikke så enkelt. Hvor skulle han bo? Hva skulle han leve av? Hva med utdanning?
Chanda, presten vår lovte å ta saken opp i menighetsrådet. Så reiste jeg på sommerferie til Norge. Jeg var litt nervøs for hvordan det skulle gå, for hverken presten eller menighetsrådet kjente Fiw, og det har en tendens til å dukke opp negative rykter om folk her. Da jeg kom tilbake hadde menighetsrådet snakket om saken, men ikke tatt noen beslutning. Men i slutten av august bestemte de seg for å gi Fiw en prøveperiode på fire måneder, og 1. september kom Fiw hit. El-pianoet hadde han med seg på bussen. Han bor nå på et rom på Lovsangshjemmet, hjelper til å undervise musikk på ettermiddagsaktivitetene, spiller til gudstjenester, lærer å spille piano og fiolin hos meg. Ellers hjelper han til med forskjellige ting som trengs, enten det er vaktmesteroppgaver eller leirleder. Jeg har også dratt han + noen andre med på Messias-øvelser hver søndag ettermiddag. Dette er et felleskirkeprosjekt hver høst, og jeg har vært med en gang før, for 9 år siden.
Når det gjelder utdanning meldte Fiw seg akkurat opp på voksenopplæringen i nærheten.
Avtalen disse fire månedene er at Fiw får bo gratis på lovsangshjemmet. Han får undervisning av meg og er med på det som skjer i menigheten. Han får også litt penger så han kan spise og leve her i Bangkok. Siden han hjelper til med undervisning på ettermiddagsaktivitetene dekker dette NMS-prosjektet en del av utgiftene. Resten må jeg skaffe selv av midler jeg får inn til musikkskolen på andre måter. Håper og tror at dette er vel verdt å bruke penger på. Vær gjerne med å be for Fiw og for Immanuel Menighet, alle aktivitetene våre, og alle barna, ungdommene og voksne som kommer.

Dette bildet er fra gudstjenesten i Immanuel forrige søndag, men den skal jeg fortelle om i et annet blogginnlegg.

1 kommentar:

Anonym sa...

flott Solveig. Det var raskt gjort. Koselig å lese fra sommerferien. Lykke til med alt. Gud signe arbeidet både hjemme og ute!! mor