torsdag 4. april 2013

påskefeiring i Immanuel kirke og avslutning av skoleåret

 Palmesøndag hadde vi engelsk gudstjeneste i Immanuel kirke. I tillegg til Haldstudenter, voluntør fra Tyskland og nye finske misjonærer som ikke forstår så mye Thai, hadde vi denne søndagen besøk av en gjeng med ungdommer fra Acta bibelskole, men mye ble selvfølgelig også oversatt til Thai.

 I Norge drev jeg mye med kor, men her i Thailand har jeg aldri fått det til. Det er ikke særlig mye kortradisjon her i dette landet, så mange har ikke noe forhold til det å synge i kor. Jeg har rett og slett ikke klart å få folk til å se viktigheten av å komme på korøvelser, og da klarer jeg heller ikke å få noe resultat. Men  de siste månedene har jeg vært så heldig og hatt utvekslingstudenter fra Hald med mye korerfaring i menigheten, så jeg tenkte at det blir nå eller aldri. Så jeg tok sjansen på å fortsette å prøve å ha korøvelser fast hver søndag etter gudstjeneste etter at vi var ferdig med juleprosjektet vårt. Ton som studerer musikk har blitt en veldig god korsanger gjennom universitetskoret. Han har vært med, og så Fiw selvfølgelig, som er i opplæring hos meg. Namphueng, som var Haldstudent i Norge i fjor, og Freia (tysk voluntør på presteskolen), er gode venner med de andre, og har også stilt opp positive på øvelsene. En finsk misjonær som ennå går på språkskole, og som går fast på gudstjeneste i Immanuel, har sunget tenor med Dag, og noen ganger også to teologistudenter som har hatt praksis i Immanuel. Noen barn/ungdommer har også vært delvis med, men de syntes visst det var veldig kjedelig å øve, for en del ganger når jeg sa: "Nå skal vi ha korøvelse", sprang de vekk, og rømte.
Skjærtorsdag hadde vi besøk av Immanuel menighet hjemme hos oss. Nå er det ganske lenge siden sist, så mange kom (ca. 40 store og små). Først hadde vi en liturgi til minne om Jesu siste måltid. Etterpå var det fotvask, og så mat.


Langfredag kveld var det bibellesing, bønn, kor og strykere i Immanuel. De eldste, som har øvd hver søndag ettermiddag, spilte. Vi prøvde oss også på to sanger fra Messias (kor og strykere), men hadde nok ikke fått øvd nok til å få et veldig bra resultat, men vi gjorde i hvert fall vårt beste ut fra situasjonen.


Lørdag (påskeaften) var det laging av tradisjonelt Thai dessert, og så var det 1. påskedag. Kjekt å se alle de spente og glade barna og voksne. På gudstjenesten opptrådte nybegynner orkesteret vårt for første gang, og alle familier hadde med seg mat som vi delte til kirkelunsj.
Denne dagen var det A. Ant (Chanda Saiyotha) som talte på Thai, og Dag som oversatte til engelsk.

Rett før påske var det avslutning både på LST (presteskolen) og i Immanuel barnehage. Et nytt skoleår er over, og det blir trist å miste kontakten med mange av barna som jeg har undervist i fiolin og som nå begynner på skolen. I hvert fall fikk vi hatt en skikkelig fiolinopptreden på avslutningen, og jeg håper at en del av barna vil fortsette å spille gjennom ettermiddagsaktivitetene på HOP eller i Immanuel.


Denne gutten spilte solo på avslutningen. Han har allerede spilt i flere år, siden han alltid er med storesøsteren når hun kommer på spilletime i Immanuel. Disse to, sammen med moren har også kommet fast på gudstjenester i Immanuel det siste året.
Selv om det er sommerferie her i Thailand nå, er det ikke ferie musikkskolen vår. Jeg har undervisning i HOP hver tirsdag og torsdag, og i Immanuel på onsdager, fredager og lørdager. Ton er også med og underviser på lørdagene, og er dirigent for orkesteret vårt. En koreask misjonær vi traff gjennom Messiasorkesteret før jul, har også begynt å hjelpe litt til. Hun underviser Ice som er blitt såpass flink at jeg ikke har så mye å bidra med lenger (når det kommer til fiolinteknikk), og både hun og Ton har vært med å spilt i gruppen som øver på søndagene. Der har faktisk også Knut vært med og spilt cello de siste månedene. Bare synd han bare har et par måneder igjen, før han er ferdig på skolen og flytter hjemmefra. På lørdag reiser vi på en fire dagers lang øvelsesleir med orkesteret. Vi har leid samme hus som de to forrige årene, og alle gleder seg. Be gjerne for oss. Vet at jeg kommer til å bli veldig sliten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra at du fikk til en blogg igjen. Det er så oversiktlig og greit å ta med i foreninger o.l NMS skal ha Omrædestevne i Rossabø 9.apr Der skal Frode og Laila Hellvig være med.Får med meg Aslaug.Lykke til på fiolinleiren Er med i tanker og bønn.

Solveig Meling Johannessen sa...

Tusen takk!