fredag 17. mai 2013

Ny misjonærfamilie til Thailand fra Madagaskar

 27. april 2013 ble en stor og viktig dag for den lutherske kirken i Thailand og Madagaskar, samt NMS. Da ankom nemlig familien Razafimanantsoa dette landet som misjonærer. De er nå flyttet til Chiang Rai der de voksne allerede har begynt på språkskole og barna er i ferd med å begynne på ny skole i nytt land med nytt språk.
Selv om jeg aldri har vært på Madagaskar har jeg alltid hatt et spesielt forhold til landet. Det var det som var det store Misjonslandet for meg da jeg var liten. Der hadde besteforeldrene mine vært misjonærer, og min mor vokste opp der. I Sandefjord var huset fullt av minner fra landet, og veldig ofte fikk vi høre spennende historier fra landet, møte gamle misjonærer og gjester derfra og lære sanger på gassisk. Vi hadde til og med noen undulater hjemme med gassiske navn, og en av de beste rettene jeg får til middag er selvfølgelig Traka. I misjonsbarneforeninger og på NMS-leirer fikk vi også lære om landet.
Her fra Bangkok går det faktisk direkte fly til Antananarivo, hovedstaden på Madagaskar, så jeg har vært inne på tanken noen ganger at det ville vært kjekt og tatt en tur.
Men nå fikk vi i hvert fall bli litt kjent med denne nye gassiske familien. De var nemlig en uke i Bangkok før de dro nordover. Blant annet var de med oss en søndag, først til Immanuel kirke på gudstjeneste, og deretter på elvetur. Her kommer noen bilder fra elveturen:
Dag sørget for at vi ikke skulle sulte på elven ved å kjøpe masse frukt på kaien.

Klar for avgang

Godt med litt vindpust i varmen



Slangeshow hører med på elvetur.


Veldig mange av templene ligger langs elver eller kanaler.
 Vi er spent på hvordan familien blir tatt imot, og hvordan alt går. Vær gjerne med å be for dem.

Så til slutt et bilde av Knut og to venner. De er snart ferdig med den tredje av i alt fire eksamensuker. Det har blitt utrolig mye lesing i det siste, og lite søvn. Men snart er de ferdig. Knut har siste eksamen 22. mai, og 1. juni er det "Graduation". Etter det er tiden i Thailand over for Knut. De siste 15 årene har han bodd her.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lykke til videre.....og gratulerer med eksamen.Guds velsignelse!!!!