fredag 28. september 2007

Gudstjeneste på presteskolen (før LITE)


På presteskolen er det gudstjenester hver onsdag formiddag der studentene får øve seg. Før disse gudstjenestene har jeg ansvaret for to timer undervisning der vi øver på salmer, liturgi, litt dirigering og korsang. Studentene velger salmer til gudstjenesten selv, men jeg har sagt at de ikke får lov å velge de samme salmene to ganger i løpet av et semester, slik at de kan få et stort repertoar. De aller fleste menighetene bruker nesten bare vestlige salmer, noe som også speiles av i studentenes valg. Veldig mange av salmene de har her er salmer fra 1800-tallet og ofte i en dårlig oversetting der rytmer i ordene ikke passer med rytmen i salmene, så jeg blir litt oppgitt av og til.
Men for to uker siden var det en av studentene som kommer fra en liten, spennende menighet der de nesten bare bruker thai musikk, som valgte salmer. Jeg ble glad da jeg så at han hadde valgt bare thai- salmer, og jeg foreslo at vi skulle bruke thai-instrumenter på gudstjenesten. Studentene har faktisk to timer i uka med thai-musikk, så de kan spille. Jeg fulgte også denne undervisningen de første årene jeg bodde her, så jeg kunne også være med å spille. Musikken ble godt mottat, og ledelsen ville at vi skulle ha thaimusikk også på avslutningsgudstjenesten.
Og det hadde vi altså i går, men egentlig bare etter press fra meg. Studentene ville nemlig kutte det ut. De mente de ikke hadde tid å øve inn alle sangene. Skjønner ikke hvorfor de tror det er så vanskelig å bruke deres egen musikk.På onsdag brukte vi kun de to timene jeg hadde til rådighet til å øve på thai instrumenter i stedet for andre salmer og kor. Og da kunne de alle sangene!
Avslutningsgudstjenesten ble fin, og mange kommenterte spesielt musikken.

Jeg glemte å ta bilder fra gudstjenesten, men viser i stedet et bilde fra en tidligere gudstjeneste. På dette bildet er også de to lærerne som underviser thaimusikk med. Det var de ikke i går, men alle studentene var derimot med + meg og en annen lærer.

Ingen kommentarer: