mandag 7. september 2009

Joke og Trang bygger hus


Etter gudstjenesten i Immanuel i går, ble Dag og jeg med Joke og Trang for å se på huset de bygger. Huset ligger i Bangkok, men ca 15 km fra Immanuel. Det var veldig landlig rundt der huset skal ligge, men mange hus er på vei. Her ser dere de lykkelige kommende huseierne på tomten. Grunnarbeidet er allerede ferdig, så det blir ikke lenge før hele huset står der, tenker jeg.
Det har vært utrolig å følge med Joke de siste ti årene.
Jeg traff han første gang da han nettopp hadde kommet fra Chiang Rai ned til Bangkok for å tjene penger. Han jobbet da som motorsykkeltaksi-sjåfør utenfor der vi bodde. Han skilte seg raskt ut fra de andre sjåførene i pågangsmot og iver etter å lære. Han var interessert både i å lære engelsk og få høre mer om kristendommen, og ble etterhvert med i Immanuel, først på engelsk- og sports-aktiviteter, men etterhvert også på gudstjenester og annet menighetsarbeid. 2002-2003 var Joke i Norge som Hald-student. Da vokste han veldig både som person og i tro, og har etter dette fått mer ansvar. Han var formann i menighetsrådet i Immanuel i den perioden de stod uten prest, og ledet menigheten på en fin måte. Han bodde en periode på lovsangshjemmet, og har fra da av sett og tatt seg av barna derfra, blant annet ved å hente og bringe til gudstjenester.
Han har nå i ganske mange år jobbet som kontorsjef på NMS-kontoret her i Bangkok. Han har hele tiden studert ved siden av jobben, og har nå Bachelore-utdanning, og han stopper nok ikke ved det.
For to år siden giftet han seg med Trang, en flott jente fra Vietnam. Hun har også god utdannelse og jobb, og nå bygger de altså hus. Joke sa til meg i går: Det er Guds velsignelse! Ellers hadde jeg aldri kunne vært der jeg er nå.

2 kommentarer:

Ida E sa...

Dere får med dere gode folk, ser jeg. Håper de blir fornøyd med det nye huset.
Her var det 2 grader i morges, så det er litt langt fra t-skjortevær.

Ida E sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.