søndag 8. august 2010

Sommer i Norge 2010!


Det er alltid så utrolig flott å komme til Norge på sommerferie. Stillheten, den friske, deilige sommerluften, nydelige blomster og fugler som synger. Siden Thailand ligger fem timer foran Norge kan jeg også i noen dager prøve ut hvordan det er å være A-menneske, våkne før alle andre og ta en tur ut i naturen på egenhånd.


Jeg reiste litt før resten av familien for å få med meg Norsk Suzukiforbund sitt sommerkurs som observatør. Det angrer jeg ikke på at jeg gjorde. Lærerne der var kjempeflinke, og jeg fikk mange tips og ny inspirasjon til musikkundervisningen i Bangkok.

Vi var så heldige å få byttelånt ut leiligheten i Bangkok mot bil i Norge. Tusen takk til fam. Stangeland!(Et annet år prøvde vi å reise kollektivt hele familien og det var jommen både tungvint og dyrt.)
Dag, Kari, Knut og Ola kom et par dager etter meg. Etter en god velkomst på Bryne med komler, kunne så Dag kjøre Knut til Flekkefjord (Rixen kabelbane), som ble hans hjem for sommeren. Neste stopp var Søgne, besøk hos gode venner. Dagen etter plukket Dag meg opp fra kurset og vi kjørte videre til Sandøya som er Dags families sommerparadis. Kari ble igjen i Søgne hos Helene. Hun visste ennå ikke helt hva hun skulle gjøre denne sommeren, men ville i hvert fall ikke bli med mor og far på hytta. Så da var det bare Ola igjen av barna. Men vi ble ikke ensomme.

Sandøya-uka ble fullsatt med besøk. Godt å få være sammen med både familie og venner! Det ble aktivitet, turer, fotografering, båtturer, Suduko, VM-fotball, lange kvelder ute og mye god mat.


Videre gikk turen vestover til Austevoll med stopp innom Søgne, Flekkefjord og Vats. På Vats traff vi broren min, Per Henrik, som var i ferd med å avslutte sykkeltur fra Nordkapp til Lindesnes. Imponerende! Forstod at han ikke tok raskeste vei heller, men prøvde å få med seg mange av de flotte stedene nedover landet vårt. Han hadde også truffet mange hyggelige mennesker på veien og fått mange gode samtaler.
Kari fikk være med søsteren min og svoger opp til Sandane for å få en uke praksis på Arne sin jobb. Han er fyseoterapaut og de har også et treningssenter der hun fikk være med en personlig trener på jobb.

Dagene på Austevoll minnet meg litt om somrer på Åmøy da jeg var barn. Vi fikk være med ut å trekke garn, kjente den gode sjøluften, vinden og hvordan vannet plutselig kjennes varmt ut etter å ha frøset på fingrene.


Dag og Rune fikk seg også et flott dykk, mens resten av oss hadde oss en fjelltur til øyas høyeste punkt.

Elin vokste opp på øya så hun var guide.




Nå var tiden egentlig kommet til at vi skulle slå oss til på Vats hos foreldrene mine noen uker. Men Kari fikk den glade beskjeden om at hun hadde fått sommerjobb ved kabelbanen i Flekkefjord. Og siden det også skulle være en wakeboard-konkurranse der så benyttet Dag og Øysten (min yngste bror) seg av anledningen til å kjøre Kari ned dit. På de to bildene over ser dere Knut i konkurransen. Han ble bare så vidt slått av Thomas, som har vært den beste wakeboarderen i Norge de siste årene. Vi får se om han klarer å ta revansj i NM 20-22 august.

Knut hadde fått låne en kombicamp av noen venner av venner i Søgne en uke. Det var kjempebra! Rett etter denne helgen skulle han reise til VM i Tyskland, men Kari trengte jo også en plass å bo, så da var det flott at de fikk låne lavoen til Øystein. Se hvor flott Dag lagde det til for dem. Det har fungert veldig bra.



Ola og jeg ble igjen på Vats. Der fikk vi være sammen med storfamilien min.

Terje lagde til sykkelløpe i hagen. Her ser dere Daniel i sving. Vi gjorde også mye annet gøy sammen.

Vi var så mange at barna måtte ligge i drivhuset. Hunden Shira var med og passet på dem.




På Vats var vi så heldige å få besøk av flere av min mor sine søsken også. Både Tante Aina, onkel Jon, tante Kirsten og onkel Erling fikk vi vært sammen med. Kjempekoselig å treffes igjen.

En dag reiste vi til Åmøy for å feire Even sin bursdag. Der traff jeg også søskenbarn som jeg ikke har møtt på lenge.

Kari hadde et par dager fri, og kom på besøk. Vi benyttet anledningen til å få øvd litt. Nabogutten, Bernt Kristian liker også godt å spille!

Kari fikk også øvelseskjørt litt på tunet.

På Vats spiste vi jordbær hver dag. Mange av bærene var kjempestor, det største 760 gram. Plantene må ha fått godt stell.

Etter VM i Tyskland kom Knut også noen dager på besøk. godt å få treffe han litt. Han besøkte også Øystein som bor i Kopervik.

Ola hadde lyst til å ta bilder av sauer. Det er et ganske eksotisk dyr for oss som bor i Thailand.

Jeg hadde som mål å komme meg ut hver dag mens jeg var i Norge. Noen dager jobbet vi litt. Vi fikk for eksempel være med å støpe gulv i huset pappa/bestefar holder på å bygge. Men det ble også en del fjellturer. Det ble en del turer inn Aurdalen. Fjellet på bildet heter Åksla. Dette året kom vi oss aldri helt til den toppen, men vi får prøve å legge oss i trening til neste år.

Ola syntes jeg burde ha med dette bildet der Dag klapper hesten.

Nydelig utsikt fra Sletthaug. (Sommerfuglbildet og blomstene øvert er tatt der)


24. juli var det bryllup for første nevø, Helge, som giftet seg med sin kjære Elisabeth. Dag var prest og Kari og jeg var med og spilte i kirken. Der ble en flott dag, og været viste seg også fra sin beste side.
Siste dagene av ferien var det meningen at vi skulle tilbringe på Bryne. Men denne gangen var det jeg som stakk av. Fant ut at jeg kunne ta med meg Knut til en Wakeboard konkurranse i Tønsberg. Føltes ikke så godt at jeg nesten ikke hadde fått sett ham denne sommeren. Han skulle jo også være igjen i Flekkefjord flere uker etter at vi hadde reist tilbake til Thailand (blant annet for å få med seg NM). I hvert fall fikk vi oss en fin tur. Vi fikk også bli litt bedre kjent med Anne og Michael sin familie som vi fikk bo hos.

Ola var igjen på Bryne, og fikk vært litt sammen med Victor som etter noen dager skulle flytte til Singapore.

Også Dag fikk vært litt sammen med slekta si.
Til slutt vil jeg si tusen takk til alle dere som har tatt dere så godt av oss denne ferien. Håper vi kan få gjengjelt noe av all gjestfriheten og godheten vi har møtt seinere. Det ble en flott og minnerik sommerferie!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig fine bilder. Snakkes snart

Kari

Ida E sa...

Hei, Solveig. Masse fine bilder. Det var så kjekt å treffe dere i sommer, håper det blir mulig neste sommer også og så tar dere med dere Elin og Rune når dere skal til Austevoll. Har ikke drivhus å sove i, men stor altan... Hilsen Ida

Maria sa...

Ser virkelig ut som en flott sommer! Og været alle har klaget på ser egentlig upåklagelig ut:)

Maria

Solveig Meling Johannessen sa...

Været var perfekt for oss. Ikke for varmt!