fredag 20. august 2010

Tilbake til jobb og skole


Ola synes alltid det er godt å komme hjem etter sommerferie i Norge, hjem til datamaskinen sin, venner, og Phi Wang sin gode Tom Yum Kung suppe. På onsdag begynte høstsemesteret på skolen, og foreløpig ser det ut til at det å gå i åttende klasse også er helt topp.
Kari kom tilbake fra Norge på mandag. Hun gjorde ferdig sovingen med en gang, sov helt til kl.17 neste dag. Etterpå jobbet hun hele natten for å få gjort mest mulig av alle leksene hun ikke hadde blitt ferdig med gjennom sommerferien. De siste dagene har jeg ikke sett henne. Hun går til skolen før jeg våkner, og har lagt seg før jeg kommer hjem fra jobb, men håper hun har det bra.

Knut er den eneste som ennå er i Norge. Han skal være med i NM i wakeboarding nå i helgen, og en annen wakeboard-konkurranse i Malmø onsdag-fredag. Jeg ga beskjed til skolen om dette på onsdag. Etter noen timer sendte de en haug med skolearbeid han kunne gjøre på laptoppen sin. Det blir nok hardt for han å omstille seg til skole igjen etter å ha hatt en så lang ferie.

Jeg for min del synes det verste med å komme tilbake er å omstille seg til thaitid. Jeg skrev om hvor deilig det er å komme til Norge å prøve ut hvordan det er å være A-menneske, men nå er det altså motsatt vei. På onsdag måtte jeg opp klokka 06.00. Etter å ha sendt Ola av gårde på skolen hadde jeg en 12-timers arbeidsdag foran meg. Utrolig at det gikk siden jeg ikke fikk sove før kl. 05 natten før, og altså bare hadde sovet en time. Etter å ha hatt drøyt to timer med kor/salmesang undervisning med de flotte studentene dere ser på bildet over, var det gudstjeneste.. Så lenge jeg var aktiv gikk det greitt, spilte til salmer osv., men under prekenen var jeg ikke langt fra å sovne. Må innrømme at det er ikke første gang jeg har blitt skikkelig trøtt under onsdags-gudstjenestene, og da pleier jeg å lure på hvordan jeg skal klare å holde ut resten av dagen. Heldigvis for meg, denne dagen var studenten som skulle hatt pianotime rett etter lunch syk, så jeg fikk hatt meg en god lunch sammen med Dag i stedet.
Fra kl.14 underviste jeg så i barnehagen i Immanuel. Først klasseundervisning (musikk), og så litt fiolin.

Etterhvert kom barn fra nabolaget for å få undervisning, og jeg stod på og underviste i ett fram til kl.20.30. Det gikk faktisk bra, og særlig når det kommer til de elevene som er ivrige, merker jeg at jeg trives så godt med dette at jeg får ny energi. Fra kl.20-20.30 hadde jeg en elev som spiller Vivaldis konsert i g-moll, andre sats. Hun synes den er så fin, og det synes jeg også, så da er det jo bare gøy!
Likevel..., alle dager er heldigvis ikke like travle. Torsdagene er deilige, bare to timer undervisning, midt på dagen!

Dag har mye å gjøre. For øyeblikket er han et par dager i Mukdahan for å følge opp misjønærene der. Så da har dere fått en rask oppdatering på hele familien!

3 kommentarer:

Ida E sa...

Skikkelig knallstart etter ferien, hører jeg. Stå på! Hilsen Ida

Anonym sa...

Flott at dere har kommet godt igang igjen. Har vært i Vereide 5 dager og vært farmor for Terje sine i helgen. Skal til Øystein i morgen og treffer Knut der. Klem fra mor

Anne Brit og Arne sa...

Hmmm... Tror ikke jeg har sett deg etter ferien? Godt å vite at du er her i byen, iallefall!
Anne Brit