torsdag 27. september 2007

Jenta som ikke fikk ta med seg fiolinen hjem


Noe som er bra med skoleuniformer er at det hvisker ut forskjeller mellom folk. Ofte når jeg underviser på daghjemmet vet jeg ofte ikke hvilke barn som kommer fra hva slags hjem. I forrige uke ble jeg derfor skikkelig overasket. Jeg har noen veldig positive jenter i tredje klassen på DN. De smiler alltid og er alltid ivrige etter å få spille fiolin. Nå var de blitt såpass flinke at de skulle få låne fiolinen med seg hjem for å øve. Da hun ene jenta ble hentet ble det derimot problemer. Tanten som hentet henne ville ikke ha noen fiolin i hus. Lærerne forklarte meg at moren til jenta satt i fengsel og at det var så mye tull og problemer med blant annet narkotika der hun bodde at hun ikke tok sjansen på å ta ansvaret for en fiolin. Instrumentet ble brakt tilbake opp på musikkrommet mitt. Etter ca. 20 minutter kom tanta derimot tilbake og sa at jenta kunne ta med fiolinen hjem likevel. Hun var blitt så lei seg at tanta ombestemte seg. Men hun hvisket likevel til meg at jeg ikke måtte la jenta få låne fiolinen hjem i framtiden. Jeg får prøve å gi denne jenta muligheter til å spill ofte mens hun er hos oss på daghjemmet.
På vedlegget kan der se bilde av denne jenta.

Ingen kommentarer: