lørdag 5. april 2008

Konfirmasjon


På torsdag var det konfirmasjon her i den evangelisk lutherske kirken i Thailand. 26 konfirmanter kom rett fra konfirmasjonsleir til hovedkirken hvor konfirmasjonen fant sted. Jeg visste at de var på leir, men det var ikke annonsert noen steder at det skulle være konfirmasjon den dagen de kom hjem. Jeg fikk bare en SMS noen timer før det startet, og klarte heldigvis å få somle meg dit i tide. Da jeg kom dit fikk jeg spørsmålet: Hva gjør du her i dag? Jeg spurte om det ikke skulle være konfirmasjon, og det skulle det jo, men det virket ennå ikke som de forsto hvorfor jeg skulle være med på det selv om det var fem konfirmanter der fra Immanuel, tre av fiolinelevene mine+Em og søsteren hans. Faktisk så kom det ikke mer enn to-tre folk utenom de som var aktive i gudstjenesten og ungdomslederne fra turen. Ikke en mor eller far eller andre slekt og venner. Jeg spurte Em i dag om moren hans visste at det var konfirmasjon på torsdag. Det visste hun visst ikke, men det hørtes ikke ut som hun var blitt skuffet for ikke å ha vært der. Det er rett og slett ingen tradisjon for konfirmasjon her ennå. Det har blitt arrangert annet hvert år nå noen få ganger, og det virket som om ungdommene dette året i hvert fall visste hva de gikk til.


Ton spilte fiolin på konfirmasjonsgudstjenesten. Han var med på leiren, men han får ikke lov av faren til å bli døpt, og da heller ikke konfirmert. Pianisten er presten fra Immanuel, sangeren en av studentene på presteskolen.


Her blir alle konfirmantene bedt for:


Det var også nattverd:



Etterpå fikk alle hver sin diplom og en hvit rose. Ingen andre presanger.


Her er alle konfirmantene + ledere og andre ungdommer som var med på leiren:


Og her er gjengen fra Immanuel:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer og lykke til med alle disse flotte ungdommene!!
Guds velsignelse over dere alle!
Store kontraster til hva vi er vant til...vi ber om at de må stå fast i troen.
Hilsen inger-johanne

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Celular, I hope you enjoy. The address is http://telefone-celular-brasil.blogspot.com. A hug.