tirsdag 23. november 2010

Solveig blir "TV stjerne"

Siste uken har vært travel for Solveig som har vært opptatt med TV-innspilling hele uken.
En tidligere elev som gikk hos Solveig for nærmere ti år siden, jobber nå for TV9 i Thailand for et av de mest populære seriene som vises i Thailand nå. Programmet heter ”Jeg elsker Thailand” og neste søndag kl 15.00 sender de en times dokumentar om Solveig.
Solveig har prøvd å få rette fokuset mot arbeidet i Immanuel og lovsangshjemmet, men når TV teamet kom for å starte filmingen var manuskriptet klart. Dette skulle handle om Solveig. ”Solveig underviser”, ”Solveig spiller Thai musikk”, ”Solveig sparker fotball”, ”Solveig besøker barneskolen”, ”Hjemme hos Solveig” osv.
Hun hadde flere møter med producer på forhånd som skrev detaljert ned hva programlederen, Andy, skulle spørre om og hva Solveig skulle svare på spørsmålene. Programmet skulle vise en ”vanlig” dag på jobben for Solveig. Rent praktisk betydde det bla. at hun måtte ha på seg de samme klærne hver dag.
Selve Produksjonsteamet besto av 10 personer (Programleder, producer, co-producer, tre kameramenn, lydmann, to lysteknikere og en sekretær).
Målesetningen med programmet er å vise utlendinger som ”elsker Thailand”, og er et ”feel-good” program som har til hensikt å inspirere Thaier til å elske landet sitt mer (og slutte å mase om rettferdighet, demokrati, menneskerettigheter og sånn, tenker jeg).
Det skal inspirere folket å være takknemmelig og ta lærdom av mennesker som Solveig, som kommer til Thailand for å gjøre noe positivt i samfunnet.
Jeg klarte å snike meg inn i kulissene en liten stund på nest siste innspillingsdag. Under finner dere en liten film om filmen. (Solveig gjør seg best i HD, så videoen er beregnet på litt rask internett forbindelse)

Hilsen en stolt ektemann.

5 kommentarer:

Anne Brit og Arne sa...

me òg e stolte!!! Du er ein flott kollega!

Ida E sa...

Heisann. Det blir sikkert et bra program. Kunne aldri tenkt meg å ha et filmteam på besøk hjemme hos meg (og det har ingenting med evt mangel på orden å gjøre). Jeg har visst skapt problemer i staben her fordi NRK skal filme påskegudstjenestene fra Olsvik kirke og jeg nekter å være på tv langfredag. Lykke til på søndag. Hilsen Ida

Maria og Espen Tveten sa...

Dette var festlig Solveig. Kjekt at vi får en kjendis iblant oss.

Espen

Anonym sa...

Hei! Så flott! Vi linker til bloggen deres i dag på www.nms.no. Lykke til i spennende utfordringer! Hilsen Liv Olaug på NMS HA

Øystein M sa...

Utrolig kult Solveig! og Utrolig stolt av å ha en søsster som står på for fult!
Det som du gjør er ikkje bare bra men og inspirerende og oppbyggende for flere enn meg e eg sikker på :D