søndag 24. april 2011

God påske!


Etter en veldig travel uke, roet det seg kraftig ned i kveld, og familien fikk spist påskemiddag sammen!
Tidligere i dag var Immanuel kirke nydelig pyntet med masse hvite blomster da vi feiret påske der. Også i dag bidro barn med fiolinspill til salmene, og Å danset thaidans.
De fleste thaiene aner nok ikke at det er påske nå, og det er ingen høytidsdager/fridager her slik som i Norge. Likevel var det markeringer av av alle de spesielle dagene i kirken vår. Skjærtorsdag, etter at jeg hadde øvd med en gruppe av Ton sine medstudenter til kammermusikk-eksamen dagen etter, var jeg med på et skikkelig koselig påskemåltid i Immanuel. Vi satt på stråmatter ute på parkeringsplassen til kirken og det ble tryllet fram den ene gode retten etter den andre, nesten bare ved hjelp av en liten kullgrill og en morter. Hovedretten var grillet fisk (som presten sa var fra Israel) og sticky rice.
Langfredagkveld hadde vi en rolig, meditativ gudstjeneste i Immanuel, og lørdag kveld var det felles påskenattsmesse i hovedkirken i soi 50.
Lørdag var det også seminar i Laksi menighet om musikk i gudstjenesten. Merkelig dag å ha seminar på tenkte jeg, men etter å ha bidratt med en bolk av undervisningen, ser jeg at det nok var ganske nyttig for menigheten. Jeg brukte nemlig det meste av tiden min til å øve inn noen påskesalmer som de skulle bruke allerede samme kveld. I tillegg var det en entusiastisk og lærevillig forsamling å jobbe med. Alltid godt å føle at noen setter pris på det jeg lærer dem.


Siden det var thai nyttårsfeiring, vannkrig og fri forrige uke, syntes vi det var best å komme i gang med aktiviteter i Immanuel og Lovsangshjemmet igjen denne uka. Nå i skoleferien, har vi noen uker med en slags sommerskole. I uka som gikk hadde presten i Immanuel engelskkurs hver morgen i kirken og vi arrangerte thaimusikkkurs i Lovsangshjemmet. Pae, en tidligere prestestudent, som hoppet av presteskolen, for heller å bli musiker, sa ja til å komme og ha thaimusikkundervisning. Kurset gikk over fire dager med to timers undervisning hver dag. Jeg hadde en egen gruppe for de yngste/nybegynnere, og det var ganske kjekt å ta fram igjen det materialet jeg hadde begynt å lage for thaimusikkundervisning for ca. 11 år siden, før jeg begynte å undervise fiolin. Kjekt var det også at det for en gangs skyld var en noenlunde fast gjeng med barn som kom hver dag, så det gikk an å få litt framdrift. Ellers har jeg også undervist litt fiolin, men jeg klarer ikke å følge opp alle elevene mine skikkelig. Har alt for mange.

Kari sitt store prosjekt for tiden (i tillegg til å lese til eksamener) er å lære å kjøre bil. Hun har hatt kjøretimer hver dag denne uka. Litt skummelt at hun driver og kjører rundt i trafikken i Bangkok, men læreren har i hvert fall ekstra bremser, så det blir vel enda skumlere å sleppe henne ut på egenhånd om ikke så lenge. Hun har også vært med på vannpolotreningsleir de siste tre dagene.
Knut har hatt wakeboard-konkurranse denne helgen, Asien Wake Park Tour første stopp, som var her i Bangkok. Han har trent masse i det siste, og stilte opp som utfordrer i den tøffeste klassen "open men". Han fikk til et kjempefint renn i kvalifiseringen i morges, og mange mente han burde ha blitt direkte kvalifisert til finalen. Dessverre gav dommerne vinneren fra i fjor, som var i samme heatet, litt flere poeng, og finalen glapp også denne gangen. Nå blir det nok mest eksamenslesing også på Knut for en stund framover.
Ola er den eneste som virkelig har slappet av i de to skoleferieukene som har vært. Han har kost seg med dataspill, men jeg har nå sørget for at han har fått gjort litt andre ting innimellom som littegrann øving, trening og påskesnakk/lesing. Forrige uke, da det var thainyttår, hadde Dag og jeg også fri, så da koste vi oss med en spennende tv-serie.

2 kommentarer:

Ida E sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ida E sa...

God påske!