tirsdag 18. oktober 2011

Glimt fra en uke i Bangkok

I forrige uke hadde vi koselig besøk av en god venn av oss som heter Ida. Hun er til vanlig prest i Bergen. Med tanke på å få oppleve mest mulig av det NMS er engasjert i her i Bangkok var det kanskje litt uflaks å komme på besøk akkurat den uka hvor både presteskolen, Immanuel- og Lovsangshjemmets barnehage og de fleste ettermiddagsaktivitetene hadde stengt. Men dersom vi vrir det til noe positivt så hadde jeg jo litt mere tid til å være sammen med henne. Selv om også flommen rundt byen ødela litt av planene, synes jeg likevel vi fikk gjort ganske mye. Fotoapparatet vårt har ikke virket siden Dag datt i flomvannet i forrige uke, så tusen takk til Ida for at jeg fikk lov å bruke hennes bilder til dette blogginnlegget. Her får dere en liten smakebit.
Etter å ha prøvd ut undergrunnsbanen, sky-toget, og vært en snartur innom noen av byens flotteste kjøpesentre, reiste vi til Lovsangshjemmet. Selv om det ikke var andre aktiviteter der denne dagen, fant jeg likevel noen som ble glad for å spille litt fiolin.
Det er ganske spesielt å gå fra Lovsangshjemmet til Immanuel. I hvert fall en god del forskjellig fra omgivelsene en er vant til i Norge.
Kontrastene i denne byen er enorme.
Neste dag var vi innom den internasjonale skolen barna våre går på. Der er de nettopp ferdig med en kraftig utbedring, og resultatet er imponerende. Under ser dere et av bibliotekene de har der.

Så reiste vi videre til Nådehjemmet. Mange jenter som blir gravide kan møte store utfordringer. Noen mister kanskje jobben eller blir utstøtt fra familien. Dersom vanskelighetene blir veldig store har de muligheter for å komme å bo på Nådehjemmet. Noen bor der noen måneder mens andre bor der opp til et år. Her får de veiledning både med tanke på ting som har med fødsel og babyer å gjøre, men også hjelp til å vende tilbake til familie og samfunn etterpå.
Denne nydelige jenta var tre uker gammel. Samtidig som vi var der, var noen av de ansatte avgårde for å hente enda et nyfødt barn på sykehuset. Det var 12 mødre/kommende mødre som bodde der nå, og det hadde vært jevnt over 15-16 jenter resten av året. For å hjelpe til for å dekke inn noen av utgiftene lager jentene fine kort med korsstingsmotiver. Ellers så er også dette prosjektet støttet av NMS, så det er mulig å bidra.
Turen bar videre til Immanuel. Der spiste vi på favoritt-restauranten min som dere ser på bildet over og under. Der kan vi f. eks. spise deilig stekt ris med kylling til fem kroner

Ser ut som noen av fiolinelevene mine hadde hatt vel så mye lyst til å lære hekling som å spille fiolin denne dagen.
Men det ble da litt fiolinspilling også.
En kveld gikk vi å spiste i 81. etasje på Bayoke Sky.hotell. Da kan vi se ut over Bangkok i alle retninger.
I tillegg til å være med meg på jobb er det selvfølgelig også andre ting å gjøre i Bangkok. Ida fikk med seg både markeder, templer og museer, men det har jeg ikke bilder av.
Men siste dagen som var søndag var vi selvfølgelig på gudstjeneste i Immanuel.
Tror det er første gang vi har hatt fløytespill til salmene. Veldig fint.
Fredshilsen på thai-måte.
Presten vår, Chanda, hadde prekenen.
Siste ettermiddagen tilbrakte vi på Thai Wake Park. Utrolig at denne plassen som ligger nord for byen ennå ikke er oversvømt. Flott med litt natur og frisk luft etter en uke i byen. Tusen takk for besøket!