mandag 29. oktober 2007

Susanna

En ny finsk misjonær er fiolinist. Hun heter Susanna Kettunen og kom egentlig for å ha ansvar for den planlagte kirkemusikklinjen på presteskolen, men av mangel på studenter har det blitt enighet om å vente noen år før linjen starter opp. Jeg foreslo at vi heller skulle bruke ressursene til å bygge opp musikkkunnskapen i menighetene først, siden det omtrent ikke finnes noen plass der de har noe særlig grunnleggende nivå i det hele tatt. Unntaket er kanskje Immanuel der jeg har holdt på å undervise en stund, og kanskje noen få barn/ungdommer i enkelte menigheter som har råd til å ta musikkundervisning. Noen skoler har en viss undervisning i thaimusikk, og det hjelper jo litt.
Susanna som nå nesten er ferdig med språkskolen har vært med og hjulpet meg litt med de eldste elevene mine. Først hjalp hun å undervise Ton, en gutt på 15 år som prøvde å komme inn på musikkutdanning, og det siste halvåret har hun hatt noe gruppeundervisnig for dem. Nå på onsdag hadde vi fiolingruppe. Litt dumt at to av jentene var vekke på ferie, men veldig kjekt at Kari som hadde høstferie kunne bli med. Vi spilte Canon av Pachelbel som har vært veldig populær her i Thailand siste året. Vi begynte også å kikke på litt julesanger. Jeg har fått et par bøker med julesanger arrangert for fiolin fra Suzukifiolinistene i Oslo. Jeg hadde gledet meg til å prøve å spille fra disse bøkene som er laget av Suzukifiolistenes lærer, Anne-Berit Halvorsen. Det var skikkelig gøy, og arrangementene som varierte mellom enstemt-, tostemte-, og trestemte var veldig fine. Kommer helt sikkert til å bruke en del av sangene til jul.
Her ser du gjengen som spilte sammen på onsdag:

Nå blir det spennende å se hvor Susanna blir plassert til å arbeide. Hun har selv ytret ønske om å få jobbe i Immanuel der hun kan avlaste meg litt og videreutvikle det jeg har startet opp. Det hadde jo vært fint, men tviler på om det blir noe, for mange andre plasser står jo uten noe som helst musikkundervisning. Vi får se. Hun skal begynne å jobbe i Januar.

Ingen kommentarer: